Ford bude i letos bojovat o vavříny
Ford bude i letos bojovat o vavříny
• Ford je oblíbenou značkou závodních a soutěžních týmů, které budou v roce 2014 soupeřit o mezinárodní trofeje
•
Fiesta ST bude účinkovat v novém mistrovství světa FIA v rallyecrossu,
zatímco v mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích jezdí hned
pět soutěžních modelů Fiesty
• Řada soutěžních vozů používaných po celém světě vychází z běžné Fiesty
Fiesta
se svojí tuhou karoserií a výbornými jízdními vlastnostmi představuje
vynikající základ pro vývoj závodních a soutěžních speciálů.
Týmy
Ford Olsbergs MSE a Hoonigan Racing Division (patřící Kenu Blockovi)
nasadí Fiestu do letošního ročníku mistrovství světa FIA v rallyecrossu,
který začíná o víkendu 3. až 4. května v Portugalsku a obsahuje celkem
devět evropských podniků.
Sériová Fiesta ST se pro tento účel
změnila v nekompromisní závodní speciál s přeplňovaným motorem 2,0 l o
výkonu přes 440 kW (600 koní) a pohonem všech kol. Zrychlení 0-100 km/h
zvládne za 1,9 sekundy!
Rallyecross patří k nejrychleji rostoucím
disciplínám motoristického sportu. V mistrovství světa bude v každé
jízdě šest jezdců bojovat o vítězství na krátké, ale náročné trati,
která obsahuje skoky, ostré zatáčky i záludné přechody mezi asfaltem a
šotolinou. Závody světového šampionátu bude možné sledovat v přímém
přenosu na vybraných televizních stanicích.
V automobilových
soutěžích zůstává Fiesta jedním z nejúspěšnějších vozů. Mistrovství
světa se účastní hned pět různých modelů Fiesty vyvinutých britskou
společností
M-Sport. Ne méně než 10 z celkových 13 kol šampionátu se koná v Evropě.
Fiesta
RS WRC, jejíž přeplňovaný motor o objemu 1,6 l konstrukčně staví na
technologii EcoBoost v produkčních vozech Ford, zůstává nejoblíbenějším
modelem prestižní kategorie WRC, kde běžně tvoří více než třetinu
startovního pole.
V doplňkové kategorii WRC 2 účinkují Fiesta R5
a Fiesta RRC, přičemž obě jsou poháněny stejným motorem o objemu 1,6 l.
Fiesta S2000 od začátku roku dominuje ve své kategorii. Fiesty
zvítězily ve všech čtyřech dosud odjetých podnicích seriálu a dvakrát
obsadily všechny stupně vítězů.
V novém poháru Drive DMACK Fiesta
Cup, jenž představuje dostupnější alternativu k WRC, se na startovní
listinu řadilo množství jezdců s Fiestou R2.
Fiesta R5 je hojně zastoupená v regionálních i národních šampionátech, zatímco R2 účinkuje také v seriálu Fiesta SportTrophy.
Úsporné
a výkonné přeplňované motory EcoBoost z produkčních vozů Ford nejenže
tvoří základ pohonných jednotek mnohých soutěžních Fiest, ale pohánějí i
monoposty seriálu Formule Ford. Ten má za sebou půlstoletou tradici a
ve Velké Británii se těší nesmírné popularitě.
Britský šampionát
Formule Ford s oficiálním názvem Dunlop MSA Formula Ford Championship of
Great Britain těží i ze skutečnosti, že je provázán s hojně sledovaným
britským mistrovstvím cestovních vozů (BTCC).
Tým Airwaves
Racing závodí v BTCC se speciálně upraveným Fordem Focus ST NGTC. Focus
vítězí i v Číně, kde tým Changan Ford Racing už pětkrát za sebou získal
titul v tamním mistrovství cestovních vozů.
Další sportovní aktivity Fordu mimo Evropu:
Rallyecross
– Týmy Ford Olsbergs MSE a Hoonigan Racing Division budou opět závodit v
seriálu Global Rallycross Championship, který se jede převážně ve
Spojených státech. Nasazovat budou stejné vozy jako do mistrovství
světa.
Off-road závody – Začátkem letošního roku se Ford Ranger
jihoafrického týmu Ford Racing úspěšně představil na náročné Rallye
Dakar.
NASCAR – Fusion a Mustang účinkují v seriálech NASCAR Sprint
Cup a Nationwide. Za jejich volanty se objevují piloti stájí Penske
Racing, Roush Fenway Racing, RPM a Wood Brothers Racing.
IMSA
Sports Cars – Tým Ganassi a Michael Shanks Racing závodí v novém seriálu
United SportsCar Championship s prototypy Ford Riley Daytona Prototype,
poháněnými motorem V6 3.5 EcoBoost. První vítězství si prototyp s
motorem EcoBoost připsal při svém historicky teprve druhém startu, ve
slavné dvanáctihodinovce na Sebringu.
„Produkční modely jako
Fiesta, Focus či Mustang i produkční technologie jako EcoBoost jsou pro
sportovní týmy velmi atraktivní,“ řekl Jamie Allison, ředitel Ford
Racing. „Spolehlivost, výkon a technická vyspělost ilustrovaná
skutečností, že můžete doslova vzít stejný základ motoru EcoBoost, jaký
používáme v našich silničních modelech, a dát ho do soutěžního vozu – to
jsou přesně ty vlastnosti, které týmy vyžadují,“ dodal.